Utnyttja lediga lokaler för skyltning

Profilering och närvaro för företag blir allt viktigare: man måste visa att man finns för att överhuvudtaget få kunder. Detta är inga nyheter, men själva tillvägagångssättet har dock drastiskt kommit att ändra spelplanen. För, hur syns man idag egentligen? Det som förr var legio gäller inte längre i samma utsträckning. De pengar som idag läggs på annonsering i tidningar, på medial exponering i form av tv-reklam och på exempelvis radiojinglar är i många fall bortkastade kronor.

Varför? Jo, av den enkla anledningen att kunderna inte längre finns där - dessa kanaler är inte längre lika relevanta som de en gång var. Kunderna i dag finns på nätet och det är just där man som företag har störst chans att få lite Bang For The Buck - eller valuta för pengarna, på ren svenska.  

Viktigt att synas på Google

Ligger man högst upp på Google, under ett specifikt sökord - ja, då är det också väldigt troligt att detta kommer att ge avkastning i form av nya kunder. Detta har gjort företagets annonsering lite mer jämställd; den som har mest pengar är inte garanterad att få flest kunder - även de mindre företagen kan tävla under någorlunda lika villkor.

Att anlita en smart mediebyrå - inriktad på SEO - kan mycket väl vara den bästa investeringen ett företag kan göra i dagsläget. SEO betyder Search Engine Optimization och innebär - kortfattat - att man arbetar med specifika ord för att få företaget att klättra på den organiska lista som Google använder sig av. Med den organiska så räknas inte de annonser du ser överst då du söker efter en viss produkt eller tjänst. SEO i kombination med fantasi är något som kan leda till fler kunder och en högre omsättning.

Tänk utanför den berömda boxen

Fantasin då; har vi något konkret på detta? Ja, till mångt och mycket så handlar det om att tänka lite utanför boxen och synas där man kanske inte förväntats göra det. Vi menar här att om du som företagare exempelvis trycker din logga på golfbollar och delar ut dessa till kunder, familj och bekanta så kan dessa leda till nya kunder. Tänk själv: någon slår din golfboll in i skogen, går vidare och denna hittas av en helt annan person som läser loggan och omedvetet tar in informationen om ditt företag. Nästa gång denne behöver en rörmokare, en snickare eller en ny cykel - ja, då finns också ditt företag i hans mentala arkiv. Smart och ett tydligt tecken på hur man kan synas till en billig peng.

Mer då? Ja, vad sägs om alla de lediga lokaler som du dagligen ser på stan? Varför inte sluta ett avtal med ägaren av dessa och för en billig peng - fram till dess att ett nytt företag flyttar in - få tillgång för att profilera dig ytterligare. Genom skyltning i lediga lokaler så kan du locka fler kunder väldigt billigt. Den som äger lokalen blir tacksam för varje krona som kommer in - och du får, ofta på attraktiva, centrala adresser, en chans att visa upp dig och ditt företag.

Ett smart sätt att profilera sig

Skyltning i lediga lokaler är ett väldigt smart sätt att profilera sig rent fysiskt; förutsatt att man använder sig av rätt metoder och skyltar. Här finner du vidare information om skyltning och hur sådan kan hjälpa dig. Lär dig att lägga pengarna på rätt ställen och du kommer att få en bättre - mer givande - profilering av ditt företag. Slösa inte pengarna på gamla verktyg som inte ger den avkastning du förväntar dig. Ligg steget före.

Är du intresserad av vidare information om skyltning - ta kontakt med en firma som kan branschen så får du säkert veta mer. 

 

17 okt 2017

 

Välkommen till Lokal & Företagande Bloggen

Du har hittat till vår blogg för dig som vill ha tips kring letande av lokaler, hyresvärdar, fastighetsägare och företagande. Vi hoppas på att kunna bjuda dig på intressanta och välinformerade blogginlägg som hjälper dig i letandet av nya lokaler och annat som kan röra ditt företagande.