Att tänka på innan man hyr en lokal

Är ditt företag i behov av en ny lokal att ha ert kontor på? Det finns mycket som man bör tänka på när det kommer till kontorslokaler innan man skriver på ett nytt hyreskontrakt.

Innan du ens börjar leta efter en lokal att hyra så är det viktigt att veta exakt vad för behov och önskemål du har. Sätt tydliga kriterier för vad du vill ska finnas tillgängligt i din nya lokal. Genom att vara tydlig med vad du behöver och vad som är viktigt för dig så blir det lättare att hitta något som passar. Först och främst är det viktigt att tänka på vad för område du vill ditt kontor ska vara i. Om du vill hyra en lokal i Gävle, gör en lista på vilka områden i Gävle som du föredrar. Hur ser det ut med förbindelser med bussar och tåg till just det området? Är det lätt att köra dit och finns det mycket parkeringsmöjligheter? Vad för andra företag finns i närheten?

Sträva efter en kreativ miljö

En bra idé kan vara att hyra in sig på ett företagshotell. Det är ett bra sätt att bygga upp ett professionellt nätverk med andra företag som också har sina kontor där. Fokusera på att hitta en kreativ och inspirerande miljö. Samtidigt vill man såklart inte att kostnaderna för lokalen ska skjuta i höjden, så bestäm dig för vad din budget är innan du börjar leta. Det är viktigt att räkna in kostnader som kan tillkomma förutom hyra, såsom elräkningar, serviceavgifter och försäkring.

25 nov 2020

 

Välkommen till Lokal & Företagande Bloggen

Du har hittat till vår blogg för dig som vill ha tips kring letande av lokaler, hyresvärdar, fastighetsägare och företagande. Vi hoppas på att kunna bjuda dig på intressanta och välinformerade blogginlägg som hjälper dig i letandet av nya lokaler och annat som kan röra ditt företagande.