Sköt kommunikationen på rätt sätt med de anställda i samband med flytt

Att ha en god kommunikation med de anställda i samband med en flytt är av hög vikt. Det här gäller inte bara under själva flytten, utan även före och efter. Före är det bra att bygga en medvetenhet kring flytten och svara på frågor och funderingar. 

Efter flytten bör de anställdas feedback på den nya arbetsplatsen tas på allvar. Kanske är de missnöjda med den nya kontorsstädningen, eller så tycker de att möblerna inte är särskilt ergonomiska? Kommunikation överlag är viktigt inom ett företag – och under en flytt ställs dina kommunikativa förmågor på prov. Nedan gess ett antal tips för dig som är ledare på ett företag som skall flytta. 

Före flytten

  • Informera de anställda

De anställda bör informeras god tid innan flytten faktiskt sker. En flytt kan innebära en stor omställning för den enskilda medarbetaren. Kanske har man tidigare promenerat till kontoret, men behöver nu skaffa ett busskort? Även om du bara flyttar inom en kommun, ta Solna som exempel, är det en stor förändring. Håll de anställda uppdaterade om planerna.

  • Berätta om det nya området

För många är det viktigt att veta lite om området man ska spendera mycket tid i. Kanske jobbar man ofta sent och vill bli försäkrad om att området är lugnt? Ta en liten kommun som Solna som exempel – olika stadsdelar ser ganska olika ut i tal om tjänsteutbud, mat och aktivitet.

  • Tala med IT-avdelningen

Några som tidigt bör tas med i samtalen om flytten är de som kan IT. Ett nytt vackert kontor kommer knappast att göra företaget mer produktivt om inte tekniken är på plats tidigt. Fråga till exempel var serverrummet bör vara och var uttag bör placeras.

Under flytten

  • Gör ett ”välkomstpaket”

När ni börjar arbeta i det nya kontoret bör de anställda ha fått ett flyttpaket. Det som menas är till exempel en mapp där de anställda kan hitta all nödvändig information om den nya arbetsplatsen. Kanske är det ett annat schema för kontorsstädning? Kanske behöver de känna till var skrivaren står?

  • Ge en anställd ansvar för informationen

På ett större företag kan det vara bra att ge en anställd ansvaret att ta hand om frågor som de andra har om flytten. 

Efter flytten

  • Lyssna på feedback

Hur fungerar er nya kontorsstädning? Tycker de om Solna som område (om det är Solna ni flyttat till)? Hur ser inventarierna ut? De anställda har säkerligen synpunkter på det allra mesta. Se till att ta till er detta – oavsett om det gäller kontorsstädning, möbler eller område. 

Läs mer här om ett företag som utför kontorsstädning i Solna på: http://www.kontorsstädningsolna.nu.

6 Aug 2018

 

Välkommen till Lokal & Företagande Bloggen

Du har hittat till vår blogg för dig som vill ha tips kring letande av lokaler, hyresvärdar, fastighetsägare och företagande. Vi hoppas på att kunna bjuda dig på intressanta och välinformerade blogginlägg som hjälper dig i letandet av nya lokaler och annat som kan röra ditt företagande.